Bowling
Do państwa dyspozycji oddajemy 2 nowoczesne w pełni skomputeryzowane tory do gry w bowling.
Bowling jest to rodzaj gry w kręgle. To najpopularniejsza odmiana tej gry. W odmianie tej występuje dziesięć pinów ustawionych w trójkąt. Gracz ma za zadanie strącić je w jak najmniejszej liczbie rzutów. Aby strącić je wszystkie w pierwszym rzucie należy uderzyć kulą między pierwszy a trzeci pin (kręgiel) – w przypadku graczy praworęcznych. Między pierwszy a drugi pin dla osób leworęcznych.
Gra składa się z dziesięciu rund (tzw. ramek, ang. frame) dla każdego gracza. Na początku każdej rundy piny są ponownie ustawiane. W każdej rundzie gracz ma dwa rzuty. Runda kończy się gdy zawodnik strąci wszystkie piny, bądź skończą mu się rzuty. Za każdy strącony pin gracz dostaje 1 punkt.
ZASADY GRY W KRĘGLE
CHWYT KULI
Standardową 3-otworową kulę należy chwycić przez wsunięcie dwóch środkowych palców i kciuka, dłoń przylega luźno do powierzchni kuli. To jest typowy chwyt. Jeżeli otwory są dobrze dopasowane, gracz może rzucić stosunkowo ciężką kulą bez konieczności jej ściskania. Nie ma również obawy, że palce zablokują się w otworach.
POSTAWA
Kiedy znajdziesz się na powierzchni rozbiegowej, zauważysz dwa rzędy kropek. Tylny rząd oznacza odległość 4,5 m od linii spalonych natomiast drugi rząd znajduje się w odległości 3,6 m. Kropki te są bardzo pomocne przy ustalaniu pozycji wyjściowej. Dzieci muszą stać bliżej linii spalonych niż dorośli, ponieważ ich kroki są mniejsze. Również dla nowych graczy zaleca się krótszą powierzchnię rozbiegową. Kiedy zdobędziesz trochę doświadczenia możesz zdecydować się stanąć dalej od linii spalonych. Niezależnie od Twojej odległości wyjściowej Twój ostatni krok kończy się zawsze stopą położoną przed linią spalonych.
KROKI
Nowym graczom zalecany jest rozbieg składający się z 4 kroków. Później można dodać piąty krok. Wykonuj każdy krok prosto, zdecydowanie do przodu. Tylko ostatni krok, który obejmuje poślizg, powinien być inny. Podczas tego kroku prawa noga schodzi w dół razem z kulą, dotykając podłogi i powoduje poślizg kuli do przodu. Wtedy ciężar przechodzi do tyłu na stopę powodując hamowanie, aż do zatrzymania się w miejscu. Pierwszy krok powinien być najkrótszy. Ostatni krok, ponieważ obejmuje poślizg, powinien być najdłuższy. Dla praworęcznych graczy układ kroków to: prawa, lewa, prawa, lewa. Dla leworęcznych graczy odwrotnie, tzn. lewa, prawa, lewa, prawa.
POŁĄCZENIE KROKÓW Z RZUTEM
Wykonywanie zamachu kulą oraz kroki nie są trudnymi ruchami, problem może stanowić jedynie ich koordynacja. Od tego zależy, czy pierwsza faza rzutu zostanie wykonana płynnie. W momencie wykonywania rzutu ciało powinno być w stabilnej pozycji, aby wykorzystać siłę rozbiegu. Rzut powinien zostać wykonany w momencie zatrzymania się nogi balansującej ciało z tyłu. Najlepszy moment do oddania rzutu to wykonanie maksymalnego zamachu przed postawieniem ostatniego kroku. Z tej pozycji noga balansująca przesuwa się w bok, a kulą wykonujemy zamach do przodu. Jest to dobra pozycja wyjściowa do wykonania rzutu. Podczas trzech pierwszych kroków kula osiąga z tyłu maksymalną wysokość zamachu. Następnie wykonywany jest ostatni krok, zamach kulą w przód i wyrzut. Równie kluczowa jest pozycja początkowa, gdy podczas pierwszego kroku kula znajduje się około 20-30 cm od klatki piersiowej. Jest to pozycja wyjściowa do wykonania zamachu oraz drugiego i trzeciego kroku. Zgranie kroków z zamachem jest kluczem do uzyskania swobodnego i płynnego rzutu. Nie jest to sprawa prosta, nawet najlepsi pracują nad tym elementem rzutu. Próbując należy skoncentrować się na pierwszym ruchu kuli w stosunku do kroków. Po wykonaniu pierwszego kroku następuje zgranie zamachu kuli do tyłu z krokiem nogi balansującej. Od tego momentu zaczyna się ruch kuli w przód, zatrzymanie nogi balansującej z tyłu i na końcu sam rzut.
KROKI KOŃCOWE
W każdym z rodzajów aktywności sportowej, w którym się uderza, kopie lub rzuca piłkę lub kulę, wymagana jest pewna sekwencja ruchów. Jest to konieczne również przy grze w bowling. Dobrego bowlera można zawsze rozpoznać po ruchach jakie wykonuje po wypuszczeniu kuli. Ramię powinno wędrować do góry, powyżej linii barków, nie odchylając się na prawo czy lewo. Mimo, iż nie ma to wpływu na dalszy bieg kuli, to ruch ten pomaga w uzyskaniu maksimum efektu z wykonanego zamachu oraz utrwala nawyk prowadzenia ramienia równoległego do toru.
PUNKTACJA
Gra składa się z 10 rund. Na początku każdej rundy gracz stara się strącić wszystkie kręgle. Jeśli próba się powiedzie, wtedy rezultat to tzw. "strike" i runda jest zakończona. Jeżeli po pierwszym rzucie pozostały nie strącone kręgle, następuje drugi rzut. Strącenie wszystkich kręgli podczas drugiego rzutu to tzw. "spare". Gdy po drugim rzucie nadal zostaną nie strącone kręgle, wtedy wynik to tzw."open frame" - gracz zdobywa tylko tyle punktów ile strącił kręgli.
PREMIE
"strike", gracz otrzymuje 10 punktów plus liczba punktów równa liczbie kręgli strąconych w dwóch następnych rzutach.
"spare", gracz otrzymuje 10 punktów plus liczba punktów równa liczbie kręgli strąconych w następnym rzucie.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia w jednej grze to 300.